52
· DOS Bulletin
ringsmæssige udbytte af de mange timer anvendt på specialespecifikke kurser.
Herudover ønsker DOS en revision af den specialespecifikke kursusrække. Målet
er blandt andet at lave en fast kursusrække for det første år under hovedud-
dannelse samt undgå unødvendige gentagelser mellem de forskellige kurser.
Hovedkursusleder samt DOS uddannelsesudvalg vil mødes med delkursusledere
samt formænd for fagområderne herom.
Uddannelsesdag
I samarbejde med YODA afholdtes i foråret DOS Uddannelsesdag. DOS temaer
var i år evalueringsmetoder samt forskningstræning under hoveduddannelse.
Et referat fra dagen er tilgængeligt på DOS hjemmeside. Det viste sig, at der
er store regionale forskelle i afholdelse af forskningstræning. DOS har derfor
efterfølgende rettet henvendelse til videreuddannelsesregionerne for at sikre et
ensartet, højt niveau af forskningstræningen i hele landet.
DOS uddannelsesdagen har i en årrække været afholdt i et tæt samarbejde med
YODA. YODA har leveret et fantastisk stykke arbejde og har været i stand til at
tiltrække mange unge kollegaer. Desværre har det været vanskeligt at tiltrække
speciallæger til DOS uddannelsesdagen. Det er derfor besluttet, at DOS uddan-
nelsesdagen i foråret ophører og ressourcerne fremadrettet anvendes til uddan-
nelsesemner på DOS kongressen.
Ansættelse i hoveduddannelsesstilling
Siden 2015 har ansættelsessamtale til hoveduddannelse taget udgangspunkt
i en af ansøgeren medbragt case. Den ny ansættelsesprocedure er efter et års
forløb evalueret af repræsentanter fra de tre ansættelsesudvalg samt DOS ud-
dannelsesudvalg. Der er enighed om, at ansættelsesproceduren skal fortsætte,
og der vil afholdes årligt møde mellem de tre ansættelsesudvalg for også frem-
adrettet at sikre ensartede ansættelseskriterier mellem de tre regioner.
Inspektorbesøg
Sundhedsstyrelsen fremsender inspektorrapporter med kommentarer til DOS,
hvor vi anvender rapporterne til fremtidige uddannelsestiltag. Fra det seneste
års rapporter kan udledes, at arbejdsfunktioner i skadestue/akutmodtagelse
også i fremtiden er vigtige for, at læger i introduktionsstilling kan opnå orto-
pædkirurgiske kompetencer. Herudover opfordres til, at vi husker at anvende
individuelle uddannelsesplaner. På 6 ud af 8 inspektorbesøg blev der fundet be-