Previous Page  52 / 127 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 127 Next Page
Page Background

52

· DOS Bulletin

ringsmæssige udbytte af de mange timer anvendt på specialespecifikke kurser.

Herudover ønsker DOS en revision af den specialespecifikke kursusrække. Målet

er blandt andet at lave en fast kursusrække for det første år under hovedud-

dannelse samt undgå unødvendige gentagelser mellem de forskellige kurser.

Hovedkursusleder samt DOS uddannelsesudvalg vil mødes med delkursusledere

samt formænd for fagområderne herom.

Uddannelsesdag

I samarbejde med YODA afholdtes i foråret DOS Uddannelsesdag. DOS temaer

var i år evalueringsmetoder samt forskningstræning under hoveduddannelse.

Et referat fra dagen er tilgængeligt på DOS hjemmeside. Det viste sig, at der

er store regionale forskelle i afholdelse af forskningstræning. DOS har derfor

efterfølgende rettet henvendelse til videreuddannelsesregionerne for at sikre et

ensartet, højt niveau af forskningstræningen i hele landet.

DOS uddannelsesdagen har i en årrække været afholdt i et tæt samarbejde med

YODA. YODA har leveret et fantastisk stykke arbejde og har været i stand til at

tiltrække mange unge kollegaer. Desværre har det været vanskeligt at tiltrække

speciallæger til DOS uddannelsesdagen. Det er derfor besluttet, at DOS uddan-

nelsesdagen i foråret ophører og ressourcerne fremadrettet anvendes til uddan-

nelsesemner på DOS kongressen.

Ansættelse i hoveduddannelsesstilling

Siden 2015 har ansættelsessamtale til hoveduddannelse taget udgangspunkt

i en af ansøgeren medbragt case. Den ny ansættelsesprocedure er efter et års

forløb evalueret af repræsentanter fra de tre ansættelsesudvalg samt DOS ud-

dannelsesudvalg. Der er enighed om, at ansættelsesproceduren skal fortsætte,

og der vil afholdes årligt møde mellem de tre ansættelsesudvalg for også frem-

adrettet at sikre ensartede ansættelseskriterier mellem de tre regioner.

Inspektorbesøg

Sundhedsstyrelsen fremsender inspektorrapporter med kommentarer til DOS,

hvor vi anvender rapporterne til fremtidige uddannelsestiltag. Fra det seneste

års rapporter kan udledes, at arbejdsfunktioner i skadestue/akutmodtagelse

også i fremtiden er vigtige for, at læger i introduktionsstilling kan opnå orto-

pædkirurgiske kompetencer. Herudover opfordres til, at vi husker at anvende

individuelle uddannelsesplaner. På 6 ud af 8 inspektorbesøg blev der fundet be-